– Det går en strek gjennom alle boksidene og deler illustrasjonene i et «over» og et «under». Hvorfor har du designet boken på denne måten?
– Hovedpersonen beveger seg gjennom sykehusbygget og støter på nye karakterer og situasjoner underveis. Streken markerer gulvet. Den er også litt inspirert av den italienske animasjonsserien La linea (Streken). Streken gjør det dessuten mulig å lage en fortelling under linjen – nede i svømmebassenget og under bakken. Hovedpersonen beveger seg hele tiden i leseretningen, fra venstre mot høyre, noe som gir fremdrift i en ordløs bok.
– Boken har ikke en veldig komplisert dramaturgi, og det er få skumle elementer. Dette er kanskje bevisst?
– Haha, ja, haien med de skarpe tennene er nok det nifseste elementet i fortellingen, og den blir jo umiddelbart fanget i et bur. Jeg liker for øvrig godt å jobbe med ordløse bøker, hvor historien kun er fortalt gjennom bilder. Det har jeg alltid gjort. Slike bøker krever kanskje mer av leserne enn de er vant til, og er i den forstand ikke bare enkle. Samtidig åpner rene bildefortellinger for et vidt spekter av tolkninger.
– Kan du si noe om fargevalget?
– Til å begynne med vurderte jeg å ta utgangspunkt i paletten som er brukt i eksteriøret og interiøret på senteret, men falt til slutt ned på at jeg ville bruke min egen palett. I tillegg til den svarte streken er det tre hovedfarger i boken – gult, rosa og blått – og en fjerde når to av fargene er lagt oppå hverandre. Fargeleggingen er minimal og har som oftest en funksjon: å markere viktige elementer eller være med på å fortelle. Papiret er matt og minner om tegnepapir med en svak gultone. Jeg ville ha et papir som var godt å ta i og som binder fargene sammen.
– Ifølge KORO dreier kunstprosjektet ved det nye barne- og ungdomssenteret seg om «fargerike verk som inviterer til lek og utforsking». Hvordan vil du si at ditt bidrag passer inn i en slik beskrivelse?
– Jeg håper selvsagt at Kunsten å finne perler trigger både fantasien og en interesse for kunsten på stedet. Det ble ikke lagt noen bestemte føringer for hvordan jeg skulle løse oppgaven. Jeg har hatt full frihet til å holde på med mitt. Men måten jeg jobber på er ofte ganske leken og utforskende.
Opprinnelig ble jeg spurt av Harald Fenn og Jørgen Blitzner, begge kunstkonsulenter i KORO, om jeg var interessert i å lage en katalog som kunne minne om en barnebok. Denne skulle knyttes til kunstverkene på barne- og ungdomssenteret ved Haukeland. Jeg fikk se skissemateriale og foto av verkene og arkitekttegninger av bygget, og syntes det var en interessant utfordring.
Da jeg besøkte sykehuset for første gang i fjor vår, var de aller fleste verkene oppe, og jeg hadde en hel dag hvor jeg gikk rundt og lagde skisser og tok bilder. Da jeg skulle i gang med arbeidet, kikket jeg rett og slett på skissene mine og plukket ut noen karakterer som jeg så for meg at jeg kunne jobbe videre med: en ape, en bjørn, noen hester, ryttere, perler, en mor-og-barn-skulptur. Deretter så jeg på tegningene av møbler, arkitektur, områder og annet som kunne integreres i fortellingens «scenografi». Denne fremgangsmåten bruker jeg ofte ellers også. Først deler jeg det som skal bli en fortelling opp i kategorier: Her er skuespillerne, her er rekvisittene og interiørene. Så bestemmer jeg meg for hvem og hva som skal være med videre i leken.