Critical Issues in Public Art presenterer: Paul O’Neill

The curatorial as constellation: durational public art, cohabitational time and attentiveness

Paul O’Neills forelesning utforsker hvordan det kuratoriske kan bli oppfattet som en konstellasjon som står mot det statiske triumviratet kurator-kunstner-tilskuer, og som støtter en mer semi-autonom og selvdefinert estetisk og diskursiv praksis som kan overlappe og skjære gjennom triumviratet, istedenfor å søke et dialektisk (bilde) eller en opposisjonell presentasjon (form).

O’Neill vil se på dette konseptet ved å utforske hvordan tidsbaserte prosesser ved kuratering og oppdrag i de siste årene har oppstått som et alternativ til nomadiske, omreisende og kortvarige tilnærminger til kunst. Forelesningen drøfter kuratoriske metoder vurdert opp mot tidsbaserte prosjekter. Forelesningen vil vise hvordan en progressiv forståelse av det kuratoriske er en konstellasjon av aktiviteter, og hvordan kuratoriske prosesser oppfatter tid som en del av en akkumulativ praksis. I tillegg vil O’Neill vise hvordan det kuratoriske er essensielt for å forstå tidsbestemte tilnærminger til kunst i offentlige rom.

Dr. Paul O’N eill er en kurator, forfatter og underviser, basert i New York Bristol. Han er direktør for the Graduate Program, Centre for Curatorial Studies på Bard College. O’Neill har vært medvirkende kurator på mer enn 50 utstillingsprosjekter over hele verden. Han underviser internasjonalt om de Appel Curatorial Program i Amsterdam, org er internasjonal research fellow ved The Graduate School of Creative Arts and Media i Dublin.

Inntil nylig har han ledet the store internasjonale forskningsprogrammet Locating the Producers på Situations i Bristol. O’Neills tekster har vært publisert i en rekke bøker, kataloger, tidsskrifter og magasiner, og han er en av de faste bidragsyterne til Art Monthly. O’Neill er redaktør for anmeldelser i Art and the Public Sphere Journal og sitter i redaksjonsrådet for The Exhibitionist og The Journal of Curatorial Studies.

Han er redaktør for den kuratoriske antologien Curating Subjects (2007), og er medvirkende redaktør for Curating and the Educational Turn sammen med Mick Wilson (2010), begge tidsskrifter publisert av de Appel og Open Editions (Amsterdam og London). O’Neill har skrevet Locating the Producers: Durational Approaches to Public Art (Amsterdam, Valiz, 2011), redigert sammen med Claire Doherty.Han har nylig ferdigstilt boken The Culture of Curating and the Curating of Culture(s), utgitt på MIT Press, Cambridge, Massachusetts i 2012.

Dato

Mandag 6. januar 2014

Sted

Kristian Augusts gate 23, 8. etasje