Har vår etablerte forståelse av kunst som et eget, autonomt felt ført til en begrenset forskning på kunst som sosial praksis? Hva skjer når kunsten frasier seg sin uavhengighet for økt politisk innflytelse?
Engasjement, autonomi og det estetiske
Forelesningen vil utforske noen av kontinuitetene mellom tidlige moderne begreper om estetisk autonomi og den modellen for autonomi som forbindes med fremveksten av en kunstnerisk avantgarde på slutten av 1800-tallet. Kester gir noen perspektiver på hvordan denne mer omfattende modellen for estetisk autonomi har lagt begrensninger på undersøkelsen av samfunnsengasjerte kunstpraksiser, og bidrar med refleksjoner rundt alternative tilnærmingsmåter.
Grant Kester er professor i kunsthistorie og direktør for ph.d.-programmet i kunsthistorie, teori og kritikk ved instituttet for billedkunst på University of California, San Diego. Han er også grunnlegger og redaktør av FIELD: A Journal of Socially Engaged Art Criticism. Blant publikasjonene hans kan nevnes Art, Activism and Oppositionality: Essays from Afterimage (Duke University Press, 1998), Conversation Pieces: Community and Communication in Modern Art (University of California Press, 2004, second edition in 2013) og The One and the Many: Contemporary Collaborative Art in a Global Context (Duke University Press, 2011).
Han har nylig fullført arbeidet med antologien Collective Situations: Dialogues in Contemporary Latin American Art 1995-2010, som inneholder skrifter av kunstkollektiver i Latin-Amerika, produsert i samarbeid med Bill Kelley jr. Boken vil komme ut på Duke University Press i begynnelsen av 2017.
Forelesningen vil være på engelsk.