Opprop for Memory Wound

En rekke kunstnere og ledere for kunstinstitusjoner over hele verden, har gått sammen om å skrive denne appellen til støtte for oppføringen av minnestedet Memory Wound av Jonas Dahlberg på Sørbråten.

Memory Wound Jonas Dahlberg. Illustrasjon: Jonas Dahlberg Studio.

Installasjonen av Jonas Dahlbergs kunstverk Memory Wound på Sørbråten har i den senere tid ført til opphetet debatt. Minnesmerket skulle opprinnelig ha stått ferdig i 2015, men har nå blitt et opprivende juridisk stridsspørsmål som kan stanse gjennomføringen av det viktigste offentlige kunstverket i Norden i vår tid og en sentral manifestasjon mot terrorisme. Det er ikke overraskende at utformingen av et minnested skaper debatt. Slik vil det alltid være fordi det er sterke følelser involvert – hensikten er å holde minnene i live, og minnene er smertefulle. Debatten er ikke et problem, den er en viktig del av prosessen, en strategi for å håndtere det som skjedde.

Hensikten med minnesmerker er nettopp å bevare et minne; å leve med det gjør det mulig for oss å bearbeide det. Over hele verden har minnesmerker vist seg å ha en samlende funksjon, ikke bare nasjonalt, men etter hvert også i lokalmiljøet. Hva ville skje hvis vi lot være å opprette minnesmerker fordi vi var redde for at de ville gjøre oss opprørte? Hva slags samfunn ville det skape?

Jonas Dahlbergs design er et av de mest kraftfulle kunstverkene i Norden. Memory Wound er en flenge i grunnfjellet, et sår i naturen. For turgåere på gangstien er det et fredfullt og vakkert sted for ettertenksomhet mellom vann og berg. Jonas Dahlberg tvinger oss til å se innover, bort fra øya, så vi kan omfavne den store sorgen vi har inni oss.

Kunstverket har allerede gjort inntrykk på mennesker over hele verden. Det har blitt publisert i aviser og bøker og diskutert på arbeidsplassen og rundt middagsbordet. Grunnen er at det på en så gripende måte fanger hendelsen det skal minne oss om, samtidig som det tilbyr et sted hvor vi kan takle sorgen. Det er nettopp det kunst kan være i stand til: å gi oss et følelsesmessig forhold til hendelser som er så brutale at de er umulige å forstå.

I denne debatten er det viktig å huske at det ikke er kunstverket som er brutalt, men handlingene det skal minne oss om. Å stanse et slikt kunstverk er å redusere betydningen av selve hendelsen. Det er å nekte mennesker adgang til deres egne følelser, nekte å tilby refleksjon over verdien av et demokratisk samfunn.

Vi appellerer til norske myndigheter om å ha mot til å la Memory Wound bli et verdig sted for å lege sårene ved å bearbeide dem snarere enn å undertrykke dem.


Miroslaw Balka, kunstner Warszawa, og opphavsmann for monumentet over Estonia i Stockholm

Daniel Birnbaum, direktør Moderna Museet Stockholm

Konrad Bitterli, vice-direktør Kunstmuseum St.Gallen

Iwona Blazwick, direktør Whitechapel Art Gallery, London

Ina Blom, professor, IFIKK, Institutt for filosofi, ide- og kulturhistorie og klassiske språk, Oslo Universitet

Mikkel Bogh, direktør Statens Museum for Kunst, København

Manuel Borja-Villel, direktør Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid

Gerard Byrne, kunstner, Dublin

Lauren Cornell, kurator New Museum, New York

Florence Derieux kurator Centre Pompidou Foundation Paris og New York

Claire Doherty, direktør Situations, Bristol

Olafur Eliasson, kunstner, Berlin

David Elliott, kurator, tidligere direktør Mori Art Museum, Tokyo

Charles Esche, direktør Vanabbe Museum

Dora Garcia, kunstner og professor i billedkunst, Kunstakademiet Oslo

Eva Gonzales Sancho, kurator, tidligere direktør för FRAC Bourgogne

Leevi Haapala, direktør Kiasma, Hesinki

Tone Hansen, direktør Henie Onstad Kunstsenter, Oslo

Sofia Hernandez Chong Cuy, kurator CPPCA (Art and Ideas from Latin America), New York

Alfredo Jaar, kunstner, New York

Hicham Khalidi, assosiert kurator Fondation d’entreprise Galeries Lafayette, Paris

Magdalena Malm, direktør Statens Konstråd, Stockholm

Chus Martinez, kurator Institute of Art at FHNW Academy of Art and Design, Basel

David Neuman, direktør Magasin 3, Stockholm

Isabella Nilsson, direktør Göteborgs konsthall

Lars Nittve, senior rådgiver M+, Hong Kong

Marit Paasche, kunsthistoriker, museumskurator og kunstkritiker

Ann Pasternak, direktør Brooklyn Museum

Laura Raikowitz, direktør Queens Museum

Mats Stjernstedt, kunstnerisk leder Kunstnernes Hus, Oslo

Kjetil Trædal Thorsen, grunnleggende partner Snøhetta, Oslo

Nato Thompson, chief kurator Creative Time, New York

Sabrina van der Ley, avdelingsdirektør Samtidskunst, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo

Philippe Vergne, direktør MOCA, The museum of contemporary art Los Angeles