Utstilling: It Is Only Through Your Thoughts That I Can Remember Who I Am

Fredag åpner It Is Only Through Your Thoughts That I Can Remember Who I Am, en
utstilling i tre akter av Theatre of Operations [Hagar Ophir & Hakim Bishara] på Kunsthall 3.14.

Kunsthall I utstillingen av Hagar Ophir & Hakim Bishara er Kunsthall 3.14 er omgjort til en teaterscene som presenterer en fri gjenskaping av L’Art moderne au Liban, opprinnelig vist på Bezalel Jewish National Museum i Jerusalem i 1943. Photographer: Theatre of Operations

Utstillingsåpning fredag 20. oktober kl. 18.00

Utstillingen er kuratert av Sissel Lillebostad og Trond Hugo Haugen i samarbeid med Malin Barth og produsert av KORO i samarbeid med Kunsthall 3.14 og BEK. Utstillingen er en del av Vågestykke, et prosjekt fra KORO i samarbeid med Høgskulen på Vestlandet.

It Is Only Through Your Thoughts That I Can Remember Who I Am åpnes av prorektor ved Høgskulen på Vestlandet Bjørg Kristin Selvik, og Nuray Yildirim Gullestad som jobber aktivt med integrerings- og mangfoldsproblematikk.

Lørdag 21. oktober kl. 14.00 inviterer Kunsthall 3.14 til en samtale mellom Hagar Ophir og Hakim Bishara [Theater of Operations] om utstillingen.

Utstillingen It Is Only Through Your Thoughts That I Can Remember Who I Am av Theater Of Operation: Hagar Ophir & Hakim Bishara skifter mellom tid og rom. Kunsthall 3.14 er omgjort til en teaterscene som presenterer en fri gjenskaping av utstillingen L’Art moderne au Liban, opprinnelig vist på Bezalel Jewish National Museum i Jerusalem i 1943.

Hagar Ophir og Hakim Bishara Foto: Pål Hoff

Madame M.S, en mystisk libanesisk maler, blir stående i fokus. Hun er en av kunstnerne fra 1943-utstillingen Ophir og Bishara henter opp av arkivet for å fortelle historien om hennes tid, med miljø de forestiller seg og gjenskaper i tekst, bilde, lys og lyd. I fravær av skuespillerne inviteres publikum på 3.14 til å delta.

Ophir og Bishara´s prosjekt startet da de oppdaget en katalog over L’Art moderne au Liban. På utstillingen kunne man den gang se arbeid av ledende kunstnere fra nabolandet Libanon. Hyllet som en suksess, ble L’Art moderne au Liban presentert som et glimt av håp i en verden der en grufull krig raste.

Med utgangspunkt i katalogen innledet kunstnerne en toårig utforskning av arkiv og andre kilder i Jerusalem, Paris og Beirut. De har avdekket historiene, hovedkarakterer og omstendighetene som den gang brakte utstillingen til live.

Vi får historien om et kunstnerisk samarbeid som var det første og siste i sitt slag. Ulikt L’Art moderne au Liban kan den nye utgaven vises hvor som helst i verden, med unntak av det opprinnelige stedet – Jerusalem.

På 1940-tallet var den opprinnelige planen at utstillingen L’Art moderne au Liban skulle få en oppfølger i Beirut Nasjonalmuseum med verk av jødiske kunstnere fra Palestinamandatet. Dette skjedde aldri, og med tiden opphørte alle kulturelle bånd mellom de to samfunnene. Avbrutt og forstummet har L’Art moderne au Liban siden blitt glemt, og er i dag fortsatt umulig å fullføre. Det er ikke bare for å framføre en ode til en svunnen tid hvor andre grenser enn i dag var åpne for mennesker, kunstverk og ideer, at It Is Only Through Your Thoughts That I Can Remember Who I Am har blitt til. Det er også for å forstyrre og protestere mot dagens begrensninger og manglede muligheter for utveksling.

Drevet av ønsket om å gjenopplive en drøm som ble drept før kunstnerne Ophir og Bishara en gang ble født, gjenforteller de fortiden inn i nuet for å belyse muligheten for en bedre fremtid.

Aktualiteten i utstillingen fremkommer blant annet av hendelsen som fant sted torsdag sist uke i New York. Teaterstykket Rubble Rubble’av dramatikeren Dan Fishbacks ble kansellert av det American Jewish Historical Society på bakgrunn av dramatikerens tilknytning til organisasjon ’Jewish Voice for Peace’ som jobber for å oppnå varig fred for palestinerne og jødiske israelere basert på likestilling, menneskerettigheter og frihet. Styret som tok avgjørelsen, leste aldri manuskriptet, over natten mistet det finansierte prosjektet alle sine ressurser og ble tatt av plakaten. (Les mer om dette i The New York Times her)

Theatre of Operations ble dannet i 2015 av Hagar Ophir og Hakim Bishara i kystbyen Jaffa i Israel / Palestina. Hakim Bishara er en palestinsk kunstner og forfatter fra New York. Som kunstforfatter har hans arbeid blitt publisert i ulike publikasjoner over hele verden. Han mottok sin MFA fra The School of Visual Arts i NYC i 2017. Hagar Ophir er født i Jerusalem og jobber i Berlin som forsker og action artist. Som medskaperen og utøver i Public Movement (2008-2016) deltok hun i handlinger på ulike internasjonale arenaer, blant annet: Guggenheim Museum, NYC; Tel Aviv kunstmuseum, Israel; ACA Melbourne, Australia; Asian Art Biennial, Taiwan. The dou’s name – Theatre of Operations – er hentet fra militær begrep brukt av stormakter til å beskrive Midtøsten som en krigssone, fra andre verdenskrig til i dag.