Josefine Lyche (f. 1973) er kjent for å jobbe konseptuelt, og for sine metafysiske, ofte esoteriske innganger til kunst. Med kunstverket hun har laget til Jarfjord grensestasjon har Lyche tatt hele det utvendige taket over hovedinngangen i bruk som et tredimensjonalt, rutete «lerret». Kunstverket har fått navnet Smaragdtavlen.
Jarfjord grensestasjon er en av to nye, store grensestasjoner som skal erstatte seks mellomstore stasjoner ved den norskrussiske grensen i Finnmark. Stasjonen i Pasvik i den sørlige delen av grensen sto ferdig i 2014, og i dag ble åpningen av Jarfjord grensestasjon i nord markert.
Til kunstverket på grensestasjonen har Josefine Lyche benyttet såkalte Trespaplater som materiale, som er modulerte byggeplater i høyttrykkslaminat. Ni kalde og varme fargesjatteringer fyller hver sin kassett i taket. De geometriske, rettvinklede formene og bruken av fargeplater gjør kunstverket strengt og disiplinert i formen, men tanken bak det, er at det gjennomtenkte fargemønsteret danner en metafysisk portal mot himmelen. Fargene er valgt ut fra alkymiens prinsipp om naturens hovedelementer, luft, ild, jord og vann, og symboliserer et landskap der luft møter jord, vann møter ild og kunst møter natur og arkitektur.