Åpning av Petrine Vinjes verk på Jørstadmoen

Tirsdag 24. november inviterer Forsvarsbygg og KORO til åpning av Petrine Vinje sitt verk S.I.G.N.A.L.E.T. på Base Jørstadmoen nord for Lillehammer.

S.I.G.N.A.L.E.T., Petrine Vinje. Photographer: Petrine Vinje

Ved Base Jørstadmoen har KORO gjennomført et todelt kunstprosjekt i spennet mellom leirens daglige aktivitet, dens utforming som både et lukket og åpent sted, samt en undersøkelse av begrepet konstruksjon. Første del var innkjøp av billedteppet The Blue Control Room av Kristin Sæterdal til Fritidsmessen, montert i februar 2014. Andre og siste del er utendørsprosjektet med Petrine Vinje.

Petrine Vinje (f. 1980) arbeider med skulpturer og installasjoner. Hun utforsker arkitekturen som meningsbærende og historiefortellende element, og hvordan kroppen og minnet har forbindelser til historien og romlige omgivelser. Vinje gjorde seg bemerket med installasjonen Anatomisk teater i Frognerparken under Skulpturbiennalen i 2013, og har hatt separatutstillinger ved blant andre Kulturhistorisk Museum i Oslo, Kunstnerforbundet, NoPlace, Akershus Kunstsenter og SOFT galleri (Oslo). Vinje er utdannet fra Institutt for farge ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Tidlig i arbeidsprosessen bestemte Vinje seg for å finne holdepunkter i leirens historie som utgangspunkt for arbeidet sitt. Valget falt på et enkelt militært objekt: enmannsteltduken, som har vært i Forsvarets utrustning i lang tid. Dukene kan settes sammen til et telt eller man kan bruke en enkelt duk som enmannstelt. Vinje har arbeidet med knappeteltets rombiske form, brettet den dobbelt slik at den blir triangulær, og konstruert de ulike formene sammen til nye og abstrakte former. Resultatet har blitt en skulpturgruppe på sju elementer med en høyde på cirka 50 cm. Disse formene er oppstilt mot hverandre i to rekker, på en stålkonstruksjon og betongfundament. Kunstverket er plassert på plenen i hjørnet utenfor Fritidsmessen, i et område hvor mange går forbi, på vei til eller fra arbeid. Skulpturgruppen kan oppfattes som presis og kontrollert, eller som en friere konstruksjon. Elementene er fristilt fra hverandre, slik at de også kan minne om antenner eller annet teknologisk sambandsutstyr. Skulpturene kommuniserer med hverandre og danner en lesning som kan inkludere både telt, signaler, kommunikasjon og konstruksjon.

Teltet er en av de tidligste formene for menneskelig skjulested. Det gir beskyttelse fra elementene, men er et hjem uten forankring. Enmannsteltduken «knappeteltet» især har utallige muligheter for å konstruere et hjem for én, to, en gruppe eller en hel leir. For de militære vil assosiasjonene til knappeteltet være naturlige, mens fra forbipasserende eller besøkende kan man forvente en nysgjerrighet for de abstrakte og geometriske formene.

Kristin Sæterdals (f. 1963) billedteppe The Blue Control Room ble montert i Fritidsmessen i februar 2014. Motivet er humoristisk, med referanser til Forsvarets virksomhet. I Sæterdals kunst møter en tradisjonsrik og møysommelig teknikk – billedveven – den mer hastige og yngre populærkulturen. Teppene hennes er møysommelig konstruert med motiver inspirert av tegneserier og dataspill. Arbeidene kobler sammen samtidens aktivitet med et tradisjonelt håndverk og følger en sterk historisk linje med billedvev som ytring.

Program for åpning av S.I.G.N.A.L.E.T
12:00 Avduking av skulptur av Petrine Vinje ved oberst Carl Christian Stikbakken, sjef for Cyberforsvarets kompetanse- og transformasjonsavdeling.
12.30 Velkomst ved kunstkonsulent Trond Hugo Haugen.
Presentasjoner av kunstnerne Kristin Sæterdal og Petrine Vinje.
Innlegg av Eivind Slettemeås.
Kaffe og kake.
Slutt 14.00.
Arrangementet er åpent for alle interesserte og blir holdt i Fritidsmessen på åpent område.