Lars Sandås’ «Små monumenter» retter søkelyset mot det åpne rusmiljøets tilstedeværelse og historie i Oslos byrom. Prosjektet markeres med appeller på Kunstnernes Hus 11. oktober klokken 18.
Gjennom tre skulpturer løfter Sandås fram tre steder som har vært sentrale i historien om rusmiljøet i hovedstaden; Eika ved Akerselva, Plata ved Oslo S og Nisseberget i Slottsparken.
Det kongelige slott avslo søknaden om å sette opp ett av disse monumentene i Slottsparken. Det skulle minne om miljøet som i sin tid hadde tilhold der. Skulpturen som var ment for Nisseberget står derfor i eksil foran Kunstnernes Hus. De to andre monumentene er plassert på sine respektive steder; ved Eika på Grünerløkka, i form av en benk, og på Plata ved Oslo S, i form av en steinsokkel.
Den som skriver historien eier den, heter det. «Små monumenter» trekker frem de mindre eksponerte historiene om Oslo. Slik handler arbeidet om å omfordele synlighet. Flere hundre mennesker dør av rus – årlig.
Små monumenter er finansiert av KORO (URO) og er en videreføring av Sandås’ Narkoatlas – Oslo (2016), en fortelling om Oslos åpne rusmiljø fra det oppstod i Slottsparken i 1966 og frem til i dag.
Lars Sandås (f. 1984) er billedkunstner fra Oslo, utdannet ved KHIO i 2009. Han arbeider med grafikk, tegning, maleri, skulptur og publikasjoner. I sitt arbeid behandler han samfunnsmessige og politiske temaer som utenforskap, fordeling, urettferdighet og vold. Foto: Kim Sølve.
Program for markeringen:
- Om prosjektet ved Bo Krister Wallström (KORO)
- Appeller ved Arild Knutsen (Foreningen for Human Narkotikapolitikk), Mohamed Abdi (skribent og fast spaltist i Dagsavisen) og Ruben Steinum (Norske Billedkunstnere)