Billedhuggeren Bård Breivik, som døde den 10. januar, står bak mange markante kunstverk i det offentlige rom – også i samarbeid med KORO.
– Det er med sorg vi har mottatt beskjeden om at en av våre mest betydningsfulle kunstnere, Bård Breivik, er død, sier direktør Svein Bjørkås i KORO.
– Han har vært en betydelig bidragsyter til utviklingen av kunsten i de offentlige rommene og etterlater seg et stort antall markante verk, sier Bjørkås.
Bård Breivik er kanskje mest kjent for å ha laget søylene på Torgallmenningen i Bergen, og den siste tiden jobbet han med å ferdigstille nye søyler som skulle stå der. Han var også helt til det siste sterkt engasjert i arbeidet med skulpturparken på Klosterenga i Oslo. Etter 20 års iherdig innsats fra Breivik, har bystyret i Oslo nå vedtatt at parken skal fullføres.
Blant prosjektene Bård Breivik utførte i samarbeid med KORO, finner vi kunstverk til Nationaltheatret stasjon, skulpturen Draum til Rikshospitalet samt ulike verk i Regjeringskvartalet, i Filmparken på Jar og på Norsk bremuseum.
Det største prosjektet finnes ved Ole-Johan Dahls hus i Forskningsparken på Blindern i Oslo. Her ønsket Breivik å lage et verk med en konkret forbindelse til varige og viktige prinsipper innen noen av fagfeltene det arbeides med på Institutt for informatikk. Han hadde idédugnader med ansatte som jobber innen digital signalbehandling og bildeanalyse, og i fellesskap kom de fram til hvordan ligninger kunne vises i rustfritt stål. Resultatet ble fire polerte og syrefaste stålrelieffer som symboliserer fire matematiske ligninger: Kammertone A, som viser en lydbølge i sann skala; Fraktaler, et utsnitt av Julia-mengden; Orions belte; en visualisering av de 42 sterkeste stjernene, og Høy C, Doppler-forskjøvet høy C med interferens fra ekko.
Bård Breivik ble utdannet ved Bergens Kunsthåndverkskole, Central Saint Martins College of Art and Design og Vestlandske Kunstakademi i Bergen, og i årene 1982–85 var han professor ved kunstakademiet i Stockholm. Han fikk sitt internasjonale gjennombrudd etter at han stilte ut på Guggenheim-museet i New York i 1982.