Critical Issues in Public Art: Eirin Støen

Onsdag kommer Eirin Støen til Critical Issues in Public Art. Hun vil snakke om sin praksis med utgangspunkt i nyere arbeider og prosjekter hun har gått inn i.

Eirin Støen (f. 1974) veksler bevisst mellom rollene som kunstner, initiativtager, kurator, samarbeidspartner og produsent. De sosiale og praktiske situasjonene som oppstår gjennom disse forskjellige rollene er en viktig del av det endelige kunstverket og dets historie. Sosiale perspektiver, reell påvirkning og deltakelse står sentralt i hennes praksis. Samtidig ønsker hun å reflektere over hva kunst i dag kan være, og belyse hvordan kunsten kan bidra til kunnskapsheving og fungere som identitetsmarkør for en situasjon, et sted eller en by. Støen vil snakke om sin praksis med utgangspunkt i nyere arbeider og prosjekter hun har gått inn i.

Støen aktiviserer rom gjennom å kombinere skulpturelle elementer med sosiale, relasjonelle og politiske strategier. Hun definerer sine seneste prosjekter som organiske sosiale skulpturer. Støen drev det kunstnerstyrte visningsrommet Rekord sammen med Thora Dolven Balke og Ingvild Langgård fra 2006 til 2010. I 2011 ferdigstilte hun Hagen i Trondheim fengsel, avdeling for forvaring, i samarbeid med innsatte, ansatte og kurator/konsulent Kristine Jærn Pilgaard. I 2013 ferdigstilte hun Rampa ved Nord-Aurdal barneskole med konsulent Eivind Slettemeås. For tiden er hun aktuell som initiativtager, kurator og produsent med prosjektet Sirene i Larvik i samarbeid med kunstner Nina Heum og kunstformidler Mari Ravler Johansen. Støen har de siste årene stilt ut ved blant annet Haugar Vestfold Kunstmuseum, NoPlace, Kunstnerforbundet og Astrup Fearnley Museet. Hun er utdannet på KHIO, avdeling Kunstfag.
Foredraget vil foregå på norsk.

Sesong tre av Critical Issues in Public Art undersøker begrepet «involvering» eller «medvirkning». Ikke bare som materialiserte roller i administrering og organisering av kunst i det offentlige rom, men i politisk, økonomisk, kunstnerisk og også filosofisk-teoretisk forstand. Ideen om involvering er dypt relatert til kritiske, kunstneriske praksiser orientert rundt deltakelse og sosialt engasjement, temaer som har vært både undersøkt og kritisert av teoretikere så vel som kunstnere.

Denne sesongens foredragsholdere er invitert til å reflektere rundt spørsmål om reell innflytelse- vs. pseudoinvolvering, kunstnerisk autonomi vs. deltakelse og påvirkning, og alternative måter å organisere og produsere kunst i offentlige rom på: Organiske samarbeidsmodeller og beslutningsprosesser som forplikter seg til en mer undersøkende praksis samt smidige arbeidsformer fremfor kompromiss.

Forelesningsrekken Critical Issues in Public Art undersøker betingelsene for kunst i offentlige rom. Rosalyn Deutsche, Thomas Hirschhorn, Knut Åsdam, Marianne Heier, Claire Doherty og andre, adresserte institusjons- og produksjonsforhold for kunst i offentlige rom i sesong I. Sesong II tok for seg den såkalte gjeninnføringen av materialitet og det taktile objektet, sett fra perspektivet til pionerer og aktive kunstnere og kuratorer innen kunst som sosial praksis-tradisjonen, som Nato Thompson, Apolonija Šušteršič, Suzanne Lacy, Mary Jane Jacob og Maria Lind.

Debatter som berører offentligheten løftes ofte opp på et prinsipielt nivå; fra det kunstinterne feltet og inn i det politiske rom. Det er både relevant og nødvendig å invitere til samtale og refleksjon omkring problemstillinger som berører oss og resten av feltet. Foredragene er åpne, men de er primært rettet mot det profesjonelle fagfeltets aktører; kunstnere, kuratorer, produsenter, arkitekter, forskere, kritikere, studenter og andre.
Critical Issues in Public Art er kuratert av Trude Schjelderup Iversen og Nora C. Nerdrum.

Les mer om foredragsserien her: https://koro.no/critical-issues-in-public-art/

Sted

Kristian Augustsgate 23. 8 etg.

Dato/tid

2. desember 2015. 14:00