DER VI SOVER, LØPER ELLER SETTER OSS NED
Et sykehjem, en barnehage eller en skole er en offentlig institusjon. Og en institusjon med alle sine innkjørsler, garderober, kantiner, trapper, leserom, hvilerom, aktivitetsrom, kontorer og lekerom er til for alle. Og likevel ikke, for du må kjenne noen, det må du. Du må kjenne noen som snart skal dø, eller som i hvert fall ikke kan hentes seinere enn halv fem. Du må ha omsorg for et menneske som hører til på et sånt sted, for selv å kunne være der. Og med omsorg følger følelser. Det er de som binder oss til disse stedene er det ikke? Alle følelsene som velter opp i oss bare vi åpner en port eller trykker på en elektrisk døråpner.
Kunstnerduoen Goksøyr & Martens vil snakke om hvordan ulike folk og ulike steder har spilt avgjørende roller i deres arbeid.
Goksøyr & Martens ble etablert i 1997 av Toril Goksøyr og Camilla Martens. De benytter dokumentariske strategier i sitt arbeid, autentiske elementer som knytter kunsten opp mot virkeligheten. Goksøyr & Martens har vist sine forestillinger på Samtidsmuseet i Oslo, Nationaltheatret i Oslo, Johannesburg Art Gallery, Teaterfestivalen i Avignon, Schaubühne i Berlin, Art saloon Belgrade, Liverpoolbiennalen og Veneziabiennalen.
Foredraget holdes på norsk.
Sesong tre av Critical Issues in Public Art undersøker begrepet «involvering» eller «medvirkning». Ikke bare som materialiserte roller i administrering og organisering av kunst i det offentlige rom, men i politisk, økonomisk, kunstnerisk og også filosofisk-teoretisk forstand. Ideen om involvering er dypt relatert til kritiske, kunstneriske praksiser orientert rundt deltakelse og sosialt engasjement, temaer som har vært både undersøkt og kritisert av teoretikere så vel som kunstnere.
Denne sesongens foredragsholdere er invitert til å reflektere rundt spørsmål om reell innflytelse- vs. pseudoinvolvering, kunstnerisk autonomi vs. deltakelse og påvirkning, og alternative måter å organisere og produsere kunst i offentlige rom på: Organiske samarbeidsmodeller og beslutningsprosesser som forplikter seg til en mer undersøkende praksis samt smidige arbeidsformer fremfor kompromiss.
Forelesningsrekken Critical Issues in Public Art undersøker betingelsene for kunst i offentlige rom. Rosalyn Deutsche, Thomas Hirschhorn, Knut Åsdam, Marianne Heier, Claire Doherty og andre, adresserte institusjons- og produksjonsforhold for kunst i offentlige rom i sesong I. Sesong II tok for seg den såkalte gjeninnføringen av materialitet og det taktile objektet, sett fra perspektivet til pionerer og aktive kunstnere og kuratorer innen kunst som sosial praksis-tradisjonen, som Nato Thompson, Apolonija Šušteršič, Suzanne Lacy, Mary Jane Jacob og Maria Lind.
Debatter som berører offentligheten løftes ofte opp på et prinsipielt nivå; fra det kunstinterne feltet og inn i det politiske rom. Det er både relevant og nødvendig å invitere til samtale og refleksjon omkring problemstillinger som berører oss og resten av feltet. Foredragene er åpne, men de er primært rettet mot det profesjonelle fagfeltets aktører; kunstnere, kuratorer, produsenter, arkitekter, forskere, kritikere, studenter og andre.
Critical Issues in Public Art er kuratert av Trude Schjelderup Iversen og Nora C. Nerdrum.
Les mer om foredragsserien her: https://koro.no/