Critical Issues in Public Art: Magdalena Malm

Fra Chopins hjärta av Poste Restante. Photographer: Per Eriksson

Publikum i kunstverkets midte

Magdalena Malm vil forlese om en kuratorisk praksis hvor publikum blir en del av kunstverket, i stedet for å oppleve det fra utsiden. Hun vil snakke om MAP, Mobile Art Production, som ble utviklet for å jobbe spesielt med kunstnere utenfor gallerirommet og hvordan denne praksisen ble oversatt til utviklingen av en mye større struktur: Statens Konstråd i Stockholm. Malm vil diskutere hva kunst i offentlige rom kan være, dens forhold til publikum, og de endringene i feltet vi ser akkurat nå.
Magdalena Malm er leder av Statens Konstråd i Sverige. Siden hun tiltrådte i 2012, har hun utviklet konstrådets virksomhet til å omfatte temporære kunstprosjekter og kunstneres deltakelse i byutviklingsprosesser. Malm grunnla og drev MAP, Mobile Art Production, en uavhengig kunstaktør som produserte situasjonsspesifikke verk og utstillinger i Stockholm og Gøteborg. Hun har også kuratert en rekke utstillinger på Moderna Museet, i forbindelse med Veneziabiennalen og på Iaspis. Hun er medredaktør av Black Box Illuminated og Imagining the Audience.

Foredraget er på svensk.

Sesong tre av Critical Issues in Public Art undersøker begrepet «involvering» eller «medvirkning». Ikke bare som materialiserte roller i administrering og organisering av kunst i det offentlige rom, men i politisk, økonomisk, kunstnerisk og også filosofisk-teoretisk forstand. Ideen om involvering er dypt relatert til kritiske, kunstneriske praksiser orientert rundt deltakelse og sosialt engasjement, temaer som har vært både undersøkt og kritisert av teoretikere så vel som kunstnere.

Denne sesongens foredragsholdere er invitert til å reflektere rundt spørsmål om reell innflytelse- vs. pseudoinvolvering, kunstnerisk autonomi vs. deltakelse og påvirkning, og alternative måter å organisere og produsere kunst i offentlige rom på: Organiske samarbeidsmodeller og beslutningsprosesser som forplikter seg til en mer undersøkende praksis samt smidige arbeidsformer fremfor kompromiss.
Forelesningsrekken Critical Issues in Public Art undersøker betingelsene for kunst i offentlige rom. Rosalyn Deutsche, Thomas Hirschhorn, Knut Åsdam, Marianne Heier, Claire Doherty og andre, adresserte institusjons- og produksjonsforhold for kunst i offentlige rom i sesong I.

Sesong II tok for seg den såkalte gjeninnføringen av materialitet og det taktile objektet, sett fra perspektivet til pionerer og aktive kunstnere og kuratorer innen kunst som sosial praksis-tradisjonen, som Nato Thompson, Apolonija Šušteršič, Suzanne Lacy, Mary Jane Jacob og Maria Lind.

Debatter som berører offentligheten løftes ofte opp på et prinsipielt nivå; fra det kunstinterne feltet og inn i det politiske rom. Det er både relevant og nødvendig å invitere til samtale og refleksjon omkring problemstillinger som berører oss og resten av feltet. Foredragene er åpne, men de er primært rettet mot det profesjonelle fagfeltets aktører; kunstnere, kuratorer, produsenter, arkitekter, forskere, kritikere, studenter og andre.

Critical Issues in Public Art er kuratert av Trude Schjelderup Iversen og Nora C. Nerdrum.
Les mer om foredragsserien her: https://koro.no/critical-issues-in-public-art/

———————————————————-

The lecture will be held in Swedish.

In season three of Critical Issues in Public Art we are interested in exploring the concept of “involvement”. Not only as materialized roles in decision processes when it comes to art in the public realm, but in a political, economic, artistic and even philosophical sense. The concept of involvement is deeply connected with critical artiistic practices concerned with participation and social engagement, issues that have been both explored and criticized by both scholars and artists.

This seasons’ lecturers are invited to reflect upon questions concerning real versus pseudo-involvement, artistic autonomy versus participatory influence and alternative ways of administrating public art; such as organic collaboration-models and decision making processes that are committed to critical invention and cooperation rather than compromise.

Critical Issues in Public Art examines conditions that apply to art in the public realm. In season one the institutional- and production conditions for art in public space were addressed by among others Rosalyn Deutsche, Thomas Hirschhorn, Knut Åsdam, Marianne Heier and Claire Doherty. In season two we investigated the announced return of the matter and the tactile object, seen from the perspective of pioneers and active artists and curators within the art as social practice-tradition such as Thomas Hirschhorn, Nato Thompson, Apolonija Šušteršič, Suzanne Lacy, Mary Jane Jacob and Maria Lind.

Debates concerning art in the public realm often evolve into political debates about fundamental principles. We consider it both relevant and essential to encourage discussion about, and reflection on, issues that affect us as well as other individuals and institutions in our field. The lectures are open, but the main audience is professional practitioners in the field of contemporary art: artists, curators, producers, architects, planners, researchers and students, among others.

The series is curated by Trude Schjelderup Iversen and Nora C. Nerdrum.

Read more about season I and II here: https://koro.no/critical-issues-in-public-art/