Disse skal delta på Kuratorpraksis + det offentlige rom

Deltakerlisten til fordypningsprogrammet Kuratorpraksis + det offentlige er nå klar. Av i underkant seksti søkere, ble åtte tildelt plass.

Fra Black Mountain College Research Project Papers. Fotograf: State Archives of North Carolina Raleigh, NC .

– Det var en usedvanlig sterk søkerliste med svært få som ikke innfridde kompetansekravene, sier programansvarlig Trude Schjelderup Iversen.

– I tillegg kom det flere søkere enn ventet. Så arbeidet med å velge ut kandidater ble ganske omfattende. Denne store interessen for vår nye satsning tar vi med oss i det videre arbeidet med å utvikle fordypningsprogrammet i årene som kommer.

Følgende ble valgt ut:
Margrete Abelsen
Geir Haraldseth
Janicke Iversen
Marte Danielsen Jølbo
Silja H. Leifsdottir
Katarina Marthinsen
Marie Skeie
Berit Steenstrup

– Vi ønsket en fin balanse mellom erfarne og yngre aktører, og profiler som ville ha glede og nytte av akkurat dette års satsning på den sosialt engasjerte kunstens forhold til en større offentlighet, sier Schjelderup Iversen.

Kuratorpraksis + det offentlige rom er et fordypningsprogram som skal gi faglig spesialisering innen kuratering og organisering av kunst i offentlige rom. Programmet er samlingsbasert og strekker seg over seks måneder med oppstart i mai 2018. Målsetningen for programmet er gjennom forelesninger, feltstudier og møter med ledende kunstnere, kuratorer og teoretikere å utvikle relevante verktøy og aktuell kunnskap om forholdet mellom samtidskunst, offentlig rom og publikum i dag.

– Vi tror at gruppen vil oppleve det som gjensidig berikende å arbeide sammen i intense samlinger i løpet av dette året. Samlingene gir en fin mulighet til å bygge et sterkt nasjonalt og internasjonalt profesjonelt nettverk. Vi opplever en stor interesse for samlingen i Los Angeles, som kombinerer møter på campus med våre åpne foredrag i samarbeid med noen av LAs sentrale kunstinstitusjoner. Jeg gleder meg til diskusjonene som garantert vil oppstå, der relevante erfaringer fra det nordiske kunstfeltet kan brynes med do-it yourself-kulturen i LA og vice versa, sier Schjelderup Iversen.