Elin Tanding Sørensens totalinstallasjon Alle verdens elver

Torsdag 3. mai er det åpning av Elin Tanding Sørensens kunstprosjekt til Utlendingsnemnda sine lokaler. I tett samarbeid med designer Mads Pålsrud og møbelformgiver Henning Linaker har hun forvandlet venterommet med et særlig blikk for dem som oppholder seg her.

Alle verdens elver, Elin T. Sørensen, Henning Linaker, Mads Pålsrud. Photographer: Alex Asensi

UNE er klageinstans for utlendingssaker og søknader om statsborgerskap som har fått avslag hos Utlendingsdirektoratet. At menneskene på venterommet er i en spesielt utsatt posisjon, ble utgangspunkt for billedkunstner Elin Tanding Sørensens totalinstallasjon Alle verdens elver.
– Helt ærlig, da jeg først kom inn i Utlendingnemdas lokaler, så klarte jeg ikke helt å se for meg hvordan jeg skulle få dette til. Det var mye motstand i rommet, både i stemningen og de fysiske forutsetningene – det virket nærmest umulig, sier Elin Tanding Sørensen.

Hun har gjennomført kunstprosjektet i tett samarbeid med designer Mads Pålsrud og møbelformgiver Henning Linaker. Sammen hadde de innledningsvis flere lengre opphold i venterommet for å forstå og komme i samtale med søkerne og deres følgesvenner, tolker og advokater; her står mye på spill. De ønsket at verket skulle kommunisere uavhengig av språk og peke mot felles erfaringer, og valgte elvelandskap som grunnmotiv. Elven fungerer som metafor for vei og grense, renselse og endring – og utformingen er inspirert av personlige skildringer av elvelandskap fra både søkere og ansatte.

Kunstner Elin T. Sørensen i arbeid med steinhagen utenfor vinduene til Utlendingsnemndas venterom . Photographer: Alex Asensi

Gylne trebenker formet etter konturene av elver og komfortable sittebenker trukket med ullstoff i avstemte farger er utplassert i rommet. På gulvet: et lyst brunt vegg-til-vegg teppe i kokos. Jordfarger. Utenfor vindusrekken i det avlange rommet skimtes en steinhage som illuderer et inntørket elveleie, og på himmelen flyr en og annen fugl forbi. Det noe upersonlige og sterile venterommet er forvandlet til et rolig og lunt sted innredet med farger inspirert av krydder, taktile overflater og naturmaterialer. I utformingen ligger det en omsorg for de besøkende og en helhetlig miljøtankegang gjennom bruk av kvalitetsmaterialer som ellers ville ha blitt kastet. Ulltekstiler er donert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik og trevirke til nye møbelelementer kommer fra den nedlagte Rasmus Solberg møbelfabrikk. Kunstverket Elve/benk (2009) av Erle Stenberg og Elin T. Sørensen, laget med eik fra byggingen av Den Norske Opera, er utlånt av Kulturbyrået Mesén. Kokosteppet kommer fra en utstilling på Museet for samtidskunst, sammen med ulike materialer fra Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.

Offisiell åpning torsdag 3. mai kl. 11.00 – 12.00
i UNEs lokaler i Stenersgata 1B (Oslo City), 6. etasje.
UNEs direktør, KORO og kunstnerne er tilstede.

For spørsmål om kunstprosjektet, kontakt Elisabeth Tetens Jahn prosjektleder LES.
Les mer og se flere bilder her. Alle bilder i pressemeldingen og på KOROs nettside er til fri bruk for presse.

Kunstprosjektet er ett av elleve i tildelingsrunde 9 (2015-2017) under KOROs kunstordning LES, som er rettet mot statlige etater i private leiebygg og eldre statsbygg.