– Jeg vil ikke illustrere loven eller rettsvesenet som ideal, men heller forsøke å aktivere rettssystemet for å belyse det fra innsiden, sier Marianne Heier.
På sokkelen i Domus Juridica vil kopier av alle sakspapirer, forberedende forskning og bakgrunnsstoff i forbindelse med en pågående rettsprosesser samles i en praktbok. I skrivende stund dreier det seg om i overkant av 2500 sider. Bildet er fra Heiers studio mens hun sorterer i en del av saksdokumentene. Foto: Niklas Hart
– Papirbunken hviler på det norske grunnfjellet, både i bokstavelig og metaforisk forstand. Larvikitt er Norges nasjonalbergart. Den er tatt rett ut av fjellet, råskåret, litt uhåndterlig og «stikkete», sier Heier. Her fra en utflukt til Stålakerbruddet utenfor Larvik i fjor høst, der Heier plukket ut steinen. Foto: Kari Berge
BIO
Marianne Heier
Marianne Heier (f. 1969) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Accademia di Belle Arti di Brera i Milano (1992–97), og er tidligere stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunstakademiet (2007–2013). Hun arbeider med skulptur, performance og installasjon, med et utpreget politisk og institusjonskritisk innhold. Heiers kunst tar gjerne form av intervensjoner i sosiale og institusjonelle rom.