I Bergen bygges et nytt Barne- og ungdomssenter for somatikk og psykiatri. Jørgen Blitzner er kunstnerisk konsulent og sekretær for kunstutvalget til det nye anlegget, og han legger vekt på at det er spesielle hensyn å ta når mottakerne er barn og bygget et sykehus.
– Det er viktig å sørge for at alle skal kunne oppleve kunsten, sier Blitzner.
Samtidig understreker han at kunsten skal ha høyeste kvalitet, og at man vil balansere disse to hensynene.
– I kunstplanen har vi lagt vekt på at kunsten skal holde et høyt internasjonalt nivå. Det betyr at kunstnerne skal velges ut fra dokumenterte meritter, som viser høy faglig integritet.
Interaktive skyer
Å arbeide med barn i kunstsammenheng kan ifølge Blitzner være spesielt positivt.
– Min erfaring er at barn er mer aksepterende. De krever ingen kognitiv forståelse for hva de ser. Når man blir eldre blir man mer kritisk, og så skal man forstå for mye.
– I kunstplanen til Haukeland står det også at kunsten skal gå i dialog med arkitekturens målsetting.
– Arkitektene har prøvd å bryte ned de store rommene i bygningen for å gjøre sykehuset mindre skremmende. I motsetning til et tradisjonelt sykehus der pasientene må forflytte seg for å oppsøke legene, er det her barna som er omdreiningspunktet her; det er legene som oppsøker pasientene.
– To prosjekter er allerede valgt. Kan du fortelle litt om dem?
– Anne Knutsdatter Wille lager arbeider til en glassvegg ved inngangspartiet og mellom svømmehall og foajé. Wille er en lokal kunstner og arbeider hovedsakelig som maler og tegner. Hun ble valgt ut i en lukket konkurranse med tre andre. Forslaget til inngangspartiet tar utgangspunkt i helter: barns helter, og helter som barn. På veggen ved svømmehall har Wille arbeidet med dyr og skapninger i og ved vann. I selve ankomsthallen, som er tenkt som et vrimleområde for pasienter, pårørende, personale og andre besøkende, planlegges det et elektronisk og interaktivt prosjekt. Her inviterte vi til en åpen internasjonal konkurranse, og mottok søknader fra over 200 kunstnere fra 36 land. Vinnerne, Miriam Sleeman og Tom Sloan fra designkontoret The Cross Kings i London, kan vise til en imponerende produksjon av offentlige verk, mange av dem basert på avansert elektronikk som gjør at verkene interagerer med publikum.
Forslaget til Haukeland, kalt Colour Clouds, er et lysbasert verk som er foreslått plassert på veggene i foajen. Det består av to store veggpaneler formet som skyformasjoner.
–Når det er rolig i rommet vil fargene forandres i subtile og beroligende bevegelser gjennom en årlig og en daglig syklus. Når noen nærmer seg, vil innebygde fargesensorer trekke farger utenfra som skyene reagerer på – for eksempel farger i klær. Mønstrene er pulserende, men aldri de samme, noe som gjenspeiler naturen som er i en konstant endring, sier Blitzner.
Totalt vil byggetrinn 1 ha seks kunstprosjekter. Byggetrinn 2 blir ifølge Blitzner vesentlig større, men der er ikke planleggingen i gang ennå.
– Der har vi et ønske om å få inn private investorer, blant annet til et markant prosjekt ved inngangspartiet.
Kunst kan fremme kommunikasjon
Helhetssynet man legger til grunn for de nye avdelingene må ses i sammenheng med sykehusets ambisjon om å gi et samlet og helhetlig tilbud. Britt Skadeberg er klinikkdirektør ved Barneklinikken, og sitter som brukerrepresentant i kunstutvalget.
– Den viktigste begrunnelsen for å samle alle tjenester til barn, unge og fødende i ett felles sykehus, er et grunnleggende ønske om å tilrettelegge for en helhetlig og sømløs spesialisthelsetjeneste på tvers av alder og fag, sier Skadeberg.
– Det betyr både å se hele pasienten, foreldre og pårørende og å møte dem der de til enhver tid befinner seg fysisk og mentalt. Det betyr også en helhetlig og sømløs helsetjeneste fra før barnet fødes, gjennom sped- og småbarnsalderen, i ungdomsårene og frem til ung voksen alder. Tilbudet skal være tilpasset alle aldersgruppers særskilte behov ved utforming av bygningsmasse, utsmykking, utstyr og med særlig tilrettelegging av kommunikasjon og informasjon. Senteret skal videre kunne ivareta en samlet familie i krevende livsfaser. Samling av tilbudene vil bidra til gode overganger mellom ulike faser i løpet av oppveksten.
– Hvilken forventning har dere til kunst i en sammenheng som denne?
– Kunsten skal ønske barn, unge og deres pårørende velkommen til det nye sykehuset. Den skal være åpen og inviterende, være «fin å se på» og «god å ta på», utløse nysgjerrighet og være bredt appellerende. Kunsten skal underbygge barnets utforskertrang gjennom jakt på detaljer samtidig som det skal være interessant for ungdommer og unge voksne, sier Skadeberg.
– Det er også et ønske at kunsten bidrar til å fremme aktiviteter av ulike slag, både fysisk og mentalt, og at den bidrar til å fremme kommunikasjon og refleksjon der dette er relevant. I beste fall vil kunsten kunne benyttes som en del av behandlingstilbudet ved sykehuset.