Maria Lind vil diskutere implikasjonene ved og konsekvensene av å arbeide med samtidskunst i Stockholmsforstaden Tensta. Å drive en toneangivende kunstinstitusjon i et senmodernistisk boligområde med omkring 20.000 innbyggere – de aller fleste med fremmedkulturell bakgrunn – har utfordret kunstsenterets ansatte til å reflektere over temaer som bosetting, forankring og autonomi på nytt.
Den svenske kuratoren og skribenten Maria Lind er direktør ved Tensta Kunsthall. Fra 2008-2010 var hun programdirektør ved Center for Curatorial Studies ved Bard College, fra 2005-2007 var hun direktør ved Iaspis i Stockholm, og fra 2002-2004 var hun direktør ved Kunstverein München. Fra 1997 til 2001 kuraterte Lind “Moderna Museet Projekt” ved Moderna Museet in Stockholm, og i 1998 co-kuraterte hun Manifesta 2 i Luxenburg. Lind har publisert et stort antall tekster i magasiner, fagtidskrifter og utstillingskataloger. I 2009 mottok hun Walter Hopps Award for Curatorial
I sesong II av Critical Issues in Public Art ser vi nærmere på den nordamerikanske «Public Practice»-tradisjonen og hvordan den overlapper med, men også skiller seg fra den vesteuropeiske tradisjonen. Vi diskuterer nyaktualiseringen av materialitet, taktilitet og håndverkstradisjoner i samtidskunsten: Hvordan forholder denne tendensen seg til den «sosiale vendingen» som preger kunsten på 90- og 2000-tallet? Relasjonelle- og deltagelsesbaserte strategier – kunst som sosial praksis – har blitt oppfattet som adekvate kritiske reaksjoner på en konsumorientert vestlig kultur. Den nye interessen for, om ikke objektbasert kunst, så i hvert fall materialitet og håndverkstradisjoner, ser ut til å markere et skille. Helt siden Carolyn Christov-Bakargievs dOCUMENTA (13), har mange viktige utstillinger nettopp vist at denne retningen også har et kritisk potensiale. Med øye for en slik nyorientering: Hva innebærer det å gjeninnføre materialitet, det taktile objektet, og ideen om det autonome innen den offentlige kunstdiskursen? Hva er betingelsene for en kritisk kunstpraksis i offentligheten? Hvilken rolle bør kunsten ha i våre offentlige rom?
KORO (Kunst i offentlige rom) initierer fagsamtaler, workshops og publikasjoner som diskuterer aktuelle problemstillinger på fagfeltet. Gjennom forelesningsrekken Critical Issues in Public Art ønsker vi å undersøke betingelsene for kunst i offentlige rom. Debatter som berører offentligheten løftes ofte opp på et prinsipielt nivå; fra det kunstinterne feltet og inn i det politiske rom. For KORO er det både relevant og nødvendig å invitere til samtale og refleksjon omkring problemstillinger som berører oss og resten av feltet. Foredragene er åpne, men de er primært rettet mot det profesjonelle fagfeltets aktører; kunstnere, kuratorer, produsenter, arkitekter, forskere, kritikere, studenter og andre. Tidligere foreleserne i Critical Issues in Public Art er Jasmina Cibic, Mechtild Widrich, Paul O`Neill, Per Gunnar Eeg-Tverbakk, Knut Åsdam, Thomas Hirschhorn, Rosalyn Deutsche, Marianne Heier, Claire Doherty, Nato Thompson, Apolonija Šušteršič, Eva González-Sancho og Suzanne Lacy.
Critical Issues in Public Art sesong II er kuratert av Trude Schjelderup Iversen og Nora C. Nerdrum.