Critical Issues in Public Art presenterer: Maria Lind

Maria Lind . Photographer: KORO

Den svenske kuratoren og skribenten Maria Lind holder foredrag i KOROs auditorium tirsdag 14. april fra kl. 15.30-17.00.

Maria Lind vil diskutere implikasjonene ved og konsekvensene av å arbeide med samtidskunst i Stockholmsforstaden Tensta. Å drive en toneangivende kunstinstitusjon i et senmodernistisk boligområde med omkring 20.000 innbyggere – de aller fleste med fremmedkulturell bakgrunn – har utfordret kunstsenterets ansatte til å reflektere over temaer som bosetting, forankring og autonomi på nytt.

Den svenske kuratoren og skribenten Maria Lind er direktør ved Tensta Kunsthall. Fra 2008-2010 var hun programdirektør ved Center for Curatorial Studies ved Bard College, fra 2005-2007 var hun direktør ved Iaspis i Stockholm, og fra 2002-2004 var hun direktør ved Kunstverein München. Fra 1997 til 2001 kuraterte Lind “Moderna Museet Projekt” ved Moderna Museet in Stockholm, og i 1998 co-kuraterte hun Manifesta 2 i Luxenburg. Lind har publisert et stort antall tekster i magasiner, fagtidskrifter og utstillingskataloger. I 2009 mottok hun Walter Hopps Award for Curatorial

I sesong II av Critical Issues in Public Art ser vi nærmere på den nordamerikanske «Public Practice»-tradisjonen og hvordan den overlapper med, men også skiller seg fra den vesteuropeiske tradisjonen. Vi diskuterer nyaktualiseringen av materialitet, taktilitet og håndverkstradisjoner i samtidskunsten: Hvordan forholder denne tendensen seg til den «sosiale vendingen» som preger kunsten på 90- og 2000-tallet? Relasjonelle- og deltagelsesbaserte strategier – kunst som sosial praksis – har blitt oppfattet som adekvate kritiske reaksjoner på en konsumorientert vestlig kultur. Den nye interessen for, om ikke objektbasert kunst, så i hvert fall materialitet og håndverkstradisjoner, ser ut til å markere et skille. Helt siden Carolyn Christov-Bakargievs dOCUMENTA (13), har mange viktige utstillinger nettopp vist at denne retningen også har et kritisk potensiale. Med øye for en slik nyorientering: Hva innebærer det å gjeninnføre materialitet, det taktile objektet, og ideen om det autonome innen den offentlige kunstdiskursen? Hva er betingelsene for en kritisk kunstpraksis i offentligheten? Hvilken rolle bør kunsten ha i våre offentlige rom?

KORO (Kunst i offentlige rom) initierer fagsamtaler, workshops og publikasjoner som diskuterer aktuelle problemstillinger på fagfeltet. Gjennom forelesningsrekken Critical Issues in Public Art ønsker vi å undersøke betingelsene for kunst i offentlige rom. Debatter som berører offentligheten løftes ofte opp på et prinsipielt nivå; fra det kunstinterne feltet og inn i det politiske rom. For KORO er det både relevant og nødvendig å invitere til samtale og refleksjon omkring problemstillinger som berører oss og resten av feltet. Foredragene er åpne, men de er primært rettet mot det profesjonelle fagfeltets aktører; kunstnere, kuratorer, produsenter, arkitekter, forskere, kritikere, studenter og andre. Tidligere foreleserne i Critical Issues in Public Art er Jasmina Cibic, Mechtild Widrich, Paul O`Neill, Per Gunnar Eeg-Tverbakk, Knut Åsdam, Thomas Hirschhorn, Rosalyn Deutsche, Marianne Heier, Claire Doherty, Nato Thompson, Apolonija Šušteršič, Eva González-Sancho og Suzanne Lacy.

Critical Issues in Public Art sesong II er kuratert av Trude Schjelderup Iversen og Nora C. Nerdrum.

Arrangement

Critical Issues in Public Art

Foreleser

Maria Lind

Dato

Tirsdag 14.april 2015

Klokkeslett

15:30 – 17:00

Sted

Kristian Augusts gate 23. 8. etg

Billett

Fri adgang