Nytt lydkunstverk på Kongsvinger festning

Lørdag 11. juni kl. 12.00 inviterer Forsvarsbygg og KORO til åpning av lydinstallasjonen Nullmeridianens tilbakekomst av den norske kunstneren Maia Urstad på Kongsvinger festning.

2270009393 (1) .

Program kl. 12.00-13.30
Velkomsthilsen fra festningsforvalter Jonny O. Fjeld
Åpning ved rådgiver Stine Arnet Høyem, KORO
Indre krutthus åpner, lydverket er ca 15 min.

Etter åpningen er det en mottakelse for inviterte gjester. 

Den norske kunstneren Maia Urstad (f. 1954) er en lydkunstpionér i Norge og har vært en aktiv bidragsyter på den norske og internasjonale samtidskunstscenen siden midten av 1980-tallet.

Urstad ble invitert til å utarbeide en stedsspesifikk og permanent lydinstallasjon til festningen i forbindelse med investeringstiltak på Kongsvinger festning. Da kaserna på festningen ble restaurert og utviklet til hotell, satte Forsvarsdepartementet av midler til et kunstprosjekt med KORO som utførende part. Dette er Urstads første oppdrag for KORO.

Kunstverkets utgangspunkt er historien til festningens flaggstang. Den markerte i over seksti år – fra 1779 – nullmeridianen i Norge når Kongsvinger festning var Norges geografiske midtpunkt.

Lydverket består av lyder som alltid har vært til stede på festningen som blandes med lyder fra verden utenfor, som minaretsang i Ramallah, baropptak fra Marokko og fragmenter av en nyhetssending da Nord-Korea endret tidssonen sin med en halv time. Verkets lengde er på rundt 15 minutter.
– Arbeidet handler for meg om sentrum og verden rundt, hvordan verden siver inn til Kongsvinger, sier kunstner Maia Urstad. Om kartoppmåling, om makt og hvem som definerer hvor senteret er. Det er kjernen i verket.

Kongsvinger festning ble bygget mellom 1673 og 1784. Ved unionsoppløsningen i 1905 ble den gamle festningen ansett som utdatert og ubrukelig, og fikk derfor stå urørt. Selve festningen har aldri vært i kamp. Kongsvinger festning forvaltes av Forsvarsbygg nasjonale festningsverk under motto om å skape nytt liv på historisk grunn.

– Maia Urstads kunstverk representerer et spennende kulturmøte, og jeg er veldig glad for at festningens besøkende skal få glede av det, sier festningsforvalter Jonny Fjeld.

Urstads kunstverk er permanent og tar i bruk hele Indre krutthus, som med dette blir tilgjengelig for publikum for første gang.

Professor Bjørn Ragnvald Pettersen fra Norges miljø- og biovitenskaplige universitet har bidratt med en tekst om nullmeridianens historie i Norge. Klikk her for å lese teksten.

Klikk her for å komme til KOROs prosjektside.

Les vårt intervju med Maia Urstad her.

Maia Urstad (f. 1954) arbeider i krysningsfeltet auditiv–visuell kunst, hovedsakelig med lydinstallasjoner og performative lydverk. Hun er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen. I flere av Urstads arbeider er teknologisk utvikling og kommunikasjonsteknologi et gjennomgående tema, ofte med bruk av radioen som sentralt auditivt, visuelt og konseptuelt element. Verkene kretser ofte rundt ulike sider ved vår teknologiske utvikling, og hvilke spor og historier vi etterlater oss mens vi utvikler oss videre. Urstad har vært en aktiv bidragsyter på den norske og internasjonale samtidskunstscenen siden midten av 80-tallet og er en pioner på den norske lydkunstscenen. Hun har en bred internasjonal aktivitet med visninger i byer som Berlin, Marrakech, Buenos Aires, London, Johannesburg, Toronto, Malmö og ulike steder i Norge. Maia Urstad er del av det internasjonale lydkunstkollektivet freq-out og var medstifter av Lydgalleriet i Bergen. Lydarbeidene hennes publiseres på Touch Music, London.

Mer informasjon om kunstneren her.