KORO styrker nettverk for kunstkonsulenter og kuratorer

Det kommende året vil KORO styrke kontakten med kunstkonsulenter og kuratorer som arbeider med kunst i offentlige rom.

Både vi og andre som arbeider i dette feltet er avhengig av å ha tilgang til høyt kompetente fagfolk som kan påta seg å lede og gjennomføre store og små kunstprosjekter. Vi skal bedre kvaliteten på informasjonen, gjøre veien mellom oppdragsgivere og oppdragstakere kortere og videreutvikle tilbudet om opplæring og kompetanseutvikling for nettverkets medlemmer.

KOROs konsulentregister, som nå omfatter rundt 400 personer, er blitt for tid- og kostnadskrevende å holde ved like. Vi har ikke kapasitet til å sikre fortløpende oppdateringer av CV-ene til så mange. Det fører til at systemet formidler informasjon som ikke holder høy nok kvalitet. I løpet av 2015 kommer vi til å utvikle et nytt system som skal erstatte registeret. Det nye vil være en nettverksløsning som kobles til KOROs nye nettsider. Konsulentene og kuratorene vil selv ha ansvaret for å oppdatere informasjonen om seg selv. Dermed kan informasjonen totalt sett bli bedre og mer aktuell.

At informasjonen om medlemmene av nettverket er korrekt, vil være viktig for kontakten mellom kuratorene/kunstkonsulentene og oppdragsiverne – kommuner, fylkeskommuner, private byggherrer og KORO. Som i dag skal alle typer oppdragsgivere kunne benytte tjenesten til å lyse ut prosjekter. Og fagpersonene som skal søke på jobbene, skal enkelt kunne sende inn søknad siden det allerede er forutsatt at informasjon om utdanning, yrkespraksis og annen kompetanse er på plass.

De ressursene vi sparer på en enklere løsning skal legges inn i et mer ambisiøst program for opplæring, kursing og etterutdanning. KORO vil invitere til samarbeid med kunsthøgskolene og universitetene for å få til en bedre koordinering av opplæringsressursene. Vi vil bestrebe oss på at KOROs egne kompetansehevende tiltak skal kunne finne sted i alle regioner, ikke bare i Oslo. Informasjonen om kurs, workshops og tilsvarende vil bli formidlet fortløpende på hjemmesiden.

Alle som i dag er oppført i konsulentregisteret vil få tilbud om deltakelse i det nye konsulent- og kuratornettverket. Når nettverket er kommet i drift vil det være opptak av nye fagfolk etter søknad en gang pr år. På samme tid vil de som ikke er aktive ved at de søker på oppdrag eller deltar på kurs og etterutdanning over flere år, bli varslet om at de vil bli slettet dersom aktivitetsnivået fortetter å være lavt. Nettverket skal først og fremst være et sted for kunstkonsulenter og kuratorer som er faglig aktive og som vedlikeholder og utvikler sin kompetanse.

Arbeidet med å utvikle verktøy og opplæringsprogram er påbegynt. Det vil bli gitt informasjon når vi nærmer oss tiden for å skifte fra registeret til det nye nettverket.

Bilde på forsiden: The Samí Peoples Flag in Neon, Kjersti Andvig og Lars Laumann