Arbeidet er plassert i konstruksjonslaboratoriet, et bygg som blant annet brukes til utprøving av styrken i bygningsdeler som betongbjelker.
– Dette er en utradisjonell og utfordrende plassering for et kunstverk: En grov betongvegg i et industrielt rom, omgitt av synlige luftkanaler og tekniske installasjoner, sier kunstkonsulent Bernhard Østebø, som har ledet arbeidet i kunstutvalget. – Likevel har vi ment at nettopp en slik overraskende og uvanlig plassering kan gi en ekstra dimensjon til verket og åpne for spesielle muligheter. På grunn av en stor glassvegg ut mot universitetsområdet blir kunsten dessuten godt synlig for forbipasserende. Vi jaktet på kunstnere som kunne utnytte denne konteksten og kommentere eller reflektere over virksomheten som foregår der. Gjerne med et skrått og humoristisk blikk.
Verket består av fire store lysbokser plassert høyt på en vegg i laboratoriehallen. Utformingen er basert på varseltrekanter som er omarbeidet, men som også har spor av sitt opprinnelige utseende.
– Vi tømte trekantene for innhold og satte inn stiliserte deler av kjemiske faresymboler for å gjøre dem mer abstrakte, og overlate til hver enkelt å tolke verket, sier Marius Dahl. – Resultatet er symboler med en underliggende absurditet.
– I forhold til de opprinnelige piktogrammene, har vi nå skapt en utfordring for betrakteren, sier kunstnerne. – Det har vært et utrolig konstruktivt samarbeid med alle parter: kunstutvalg, ledelsen og brukerne av bygget, Statsbygg og alle andre involverte.
Seniorrådgiver Rolf Ljøner Ringdahl, som har vært brukerrepresentant i kunstutvalget, er svært fornøyd med verket.
– Jeg ser at det allerede vekker engasjement. Studenter har begynt å diskutere hva de ulike symbolene betyr, og jeg tror nok dette engasjementet kommer til å vokse videre.
Innvielsen ble feiret med bløtkake for studenter og andre frammøtte i laboratoriehallen. Universitetsdirektør John Møst «avduket» verket ved å skru på lyset, og kunsthistoriker Erlend Hammer gjennomførte en samtale med kunstnerne.
Kunstutvalget har bestått av: Rolf Ljøner Ringdahl (UiS), Sóley Karlsdottir (Nuno Arkitektur), Trond Liane (Statsbygg) og kunstkonsulent Bernhard Østebø.
Les mer om prosjektet her.