Når en papirkonservator jobber, overlates ingenting til tilfeldighetene. Papiret selv derimot, lever sitt eget liv.
![](https://koro.dev04.dekodes.no/content/uploads/2019/10/Konservering_Ritt_linoleumsnitt-01-1024x660.jpg)
For å løse opp rislimet og demontere arkene påføres rent vann forsiktig med en pensel. – Vi var spent på om papiret overhodet kunne behandles, sier papirkonservator Caroline Søgaard. Foto: Ellen Marie Fodstad
![](https://koro.dev04.dekodes.no/content/uploads/2019/10/Konservering_Ein-kunstners-reise_linoleumsnitt-02-1024x853.jpg)
Etter behandling og montering sjekkes også baksiden nøye. Det er viktig at alle skjøter er perfekte og korrekt limt før verket kan rammes inn på nytt. Foto: Ellen Marie Fodstad
![](https://koro.dev04.dekodes.no/content/uploads/2019/09/kunstverk-03348wRtcK5X-889x1024.jpg)
Ein kunstners reise Per Inge Bjørlo. Photographer: Werner Zellien
![](https://koro.dev04.dekodes.no/content/uploads/2019/09/KORO.002776_-edited.jpg)
Ritt Per Inge Bjørlo. Photographer: Werner Zellien
Fakta om prosjektet
I forbindelse med nytt sentralbygg på Universitetet i Sørøst-Norge, Campus Hønefoss, har universitetet fått et nytt kunstprosjekt av Per Inge Bjørlo.
Fra et tidligere KORO-prosjekt hang det et stort linoleumssnitt av samme kunstner på universitetet. Dette var en del av Bjørlos installasjon «Indre rom» på Henie Onstad kunstsenter i 1984.
To andre linosnitt fra samme installasjon er nå konservert av KOROs konservatorer Caroline Marie Søgaard og Fredrik Qvale, og utplassert på campuset.