Loven er et skjørt system som må hegnes om. Demokratiet er noe vi kan miste like snart som vi har fått det, mener Tiril Hasselknippe.
– Verket er en assosiasjon omkring tid, hvordan tid fungerer, og til sivilisasjon og demokrati. Formene er tenkt som fragmenter, eller rester, av en akvedukt. Eller de kan være rester av et motorveinett – som deler av et flerplankryss i ulike nivåer, sier Tiril Hasselknippe. Foto: Espen Grønli
Montørene fra Høyden henger i et komplekst arrangement av tau fra taket. De manøvrerer mellom et strekk av stålvaiere som holder oppe sju rader av smale og halvt gjennomskinnelige, blå kar av epoksy og glassfiber. Kunstneren instruerer fra sidelinjen: – Kan du heve litt opp på vaier fem? Nei, litt for høyt! Og så litt ned på vaier én, to centimeter! Der ja, det ble bra! Foto: Espen Grønli
De smale karene er festet til hverandre i løse ledd, som vogner i et tog, og det må mye finjustering til før de sju radene henger slik Hasselknippe ønsker det. Det fordrer tett dialog mellom montør og kunstner. Foto: Espen Grønli
– Det er mitt håp at vi bygger et samfunn for alle, i alle instanser. Om noe er brutt opp og ødelagt, kan vi se det og reparere det, gjøre på nytt, bygge annerledes, sier Tiril Hasselknippe. Foto: Espen Grønli
– Det fragmentariske og oppstykkete i arbeidene mine viser til det utsatte ved dette menneskeskapte, sier Tiril Hasselknippe. Her fra de siste sammenkoplingene – før kunstverket ble løftet på plass i atriet. Foto: Espen Grønli
BIO
Tiril Hasselknippe
Tiril Hasselknippe (f. 1984 i Arendal) bor og jobber i New York. Hun har en master (MFA) fra kunsthøgskolen i Malmø (2013) og arbeider hovedsakelig med skulptur. Hennes kunstverk omhandler overlevelse, isolasjon og tillitsforhold i menneskelige og samfunnsmessige kriser.