Tre KORO (URO)-produksjoner i utstillingen «Krigens skygge»

Fredag 30. januar åpnet utstillingen Krigens skygge. Politisk kunst i Norge 1914–2014 på Kunstnernes Hus i Oslo. KORO (URO) har produsert tre av verkene som inngår i utstillingen.

Krigens skygge. Politisk kunst i Norge 1914–2014 viser hvordan kunstnere til ulike tider har gjort opprør mot etablerte normer, skildret dramatiske kollektive erfaringer og skapt utopier om en bedre verden. Utstillingen er kuratert av Kari J. Brandtzæg.

Tre KORO (URO)-produksjoner er med i utstillingen: Knut Åsdams Mobil Egress, Lene Bergs Gompen og andre beretninger om overvåking i Norge 1948–89 og Goksøyr & Martens Palestinian Embassy.

Knut Åsdams filminstallasjon Mobil Egress (2015) lanseres på utstillingsåpningen. Installasjonen er en lastebil, hvor filmen Egress vises. Denne skal deretter turnere i Norge i 2015 og 2016.

Som en del av utstillingen inngår også Lene Bergs film Gompen og andre beretninger om overvåking i Norge 1948–89 (2014). (Visning: Hver andre hele time i uke 6, 8, 10 og 12.)

Lene Berg, fra iscenesetting av en «høring» i en sal i Nasjonalmuseet.
Lene Berg, fra iscenesetting av en «høring» i en sal i Nasjonalmuseet.

Goksøyr & Martens er representert med prosjektet Palestinian Embassy (2009).

Palestinian Embassy
Palestinian Embassy

I forbindelse med utstillingen blir det avholdt et seminar, Den engasjerte kunsten, den 12. februar 2015, kl. 12.00 – 18.00, hvor Trude Schjelderup Iversen (KORO) holder innlegget Estetikk og politikk i Knut Åsdams kunstnerskap og Nora C. Nerdrum (KORO) modererer paneldebatten Mellom engasjement og distanse.