I forbindelse med nybygg og rehabilitering av Høgskolen i Østfolds avdeling på Remmen i Halden i 2006, gjennomførte KORO et stort prosjekt med kunst til skolen. Vi har snakket med ulike folk på skolen om hvordan de opplever kunsten i nærmiljøet sitt.
Hans Blom
Rektor
– Hva synes du om å ha kunst i omgivelsene?
– De ulike arbeidene har gitt høgskolen en sterk og omfattende kunstnerisk utsmykking, på flere steder i og utenfor høgskolens bygg. De fleste av verkene er laget av unge og relativt nyetablerte kunstnere, som dermed reflekterer skolen som en arena for unge og vitale mennesker.
– Har du noen tanker om betydningen av kunst i omgivelsene på et lærested?
– Generelt sett tenker jeg at det er fint å la kunst være tilgjengelig for folk der de ferdes, i offentlige rom. Vi håper og tror at kunsten bidrar til refleksjon og inspirasjon til våre studenter og ansatte, og at den er med på å skape en fin atmosfære på høgskolen. Vi har blant annet Lysgulv i bibliotekets lille atrium, hvor lyset fra kjellergulvplanet skifter farger i rommet som er åpent opp mot himmelen og utearealet på bibliotekets tak. Dette er laget av Irene Johnsen og er plassert på et sted der det er til stor glede for mange.
Les om og se alle kunstprosjektene ved Høgskolen i Østfold, avdeling Halden.
Maren Sofie Schmidt Christensen
Student ved Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
– Har du lagt merke til at det er utplassert kunst ved skolen?
– Ja, det har jeg. Jeg er imponert over hvor mye en har fått til.
–Hva synes du om å ha kunst i omgivelsene?
– Jeg synes det gir litt mer liv til skolen som ellers er ganske så trist i omgivelsene.
– Hva har du lagt merke til? Er det noe du vil fremheve?
– Jeg har sett det treet og den hunden som henger på den ene veggen, den hunden tror jeg må være den jeg liker best. Den er morsom. Jeg ser den ofte fordi den ligger nær der studiet mitt holder til.
– Ønsker du mer informasjon om kunsten?
– Noe av kunsten kunne det ha vært mer informasjon om, og kanskje man kunne ha byttet ut noe av kunsten som er litt for spesiell – slik som den «ekte stenen», eller det treet. Men ellers er det ganske artige påfunn. Selv om en kanskje kunne hatt en litt mer profesjonell vridd kunst, noe av dette hadde passet seg bedre på en barneskole.
Bernt Evensen
Tidligere leder for bygningsmessig drift
– Hva synes du om å ha kunst på skolens område?
– Jeg synes i utgangspunktet at det er positivt med kunst på skoleområdet.
– Har du fått noen tilbakemelding fra studenter eller ansatte om kunsten?
– Noen av kunstverkene blir benyttet med kallenavn for å angi dette som et møtested, for eksempel Det store blå bortenfor blir kalt Den grønne haugen og Dogscape blir kalt Hunden.