Den norske ambassaden ligger i hjertet av bydelen Aventino i Romas gamleby. Bygningen er et treetasjers murhus fra 1930-tallet, på til sammen tusen kvadratmeter. Behovet for bedre planløsning og bedre lysforhold har vært der lenge, og i 2012 ble ambassaden åpnet i ny drakt, grundig restaurert og modernisert, under ledelse av den italienske arkitekten Claudio Catucci. Etter renoveringen er gulvene dekket av eikeparkett og Carrara-marmor, kontorene har fått glassvegger ut mot korridorene, og planløsningene er bedret. Den vernede fasaden er også blitt rehabilitert, i tråd med retningslinjer fra antikvariske myndigheter.
Lyset var en inspirasjonskilde både for oppgraderingen av bygget og utvelgelsen av ny kunst. Med sine okergule og rustrøde fasader byr Roma på et glødende og fortettet lys. Det gule bygget som rommer ambassaden karakteriseres også av mange og skiftende lysinnslipp.
Ambassaden er et svært populært vigselssted, med over hundre vielser i året, og i møte- og vigselsrommet henger et stort bestillingsverk av norsk-italienske Aurora Passero. «Storm», «Mist», «Snow» and «Sun» består av fem tekstiler laget i lysreflekterende nylontråd. Verket vil være synlig gjennom glassvegger fra store deler av huset. På et møterom i andre etasje finner man to fotografier av Eline Mugaas (NO). Ett av dem er tatt fra utkanten av en by, hvor det i bakgrunnen gløder et kunstig lys fra byen som en soloppgang. Bildene til Mugaas kan betraktes som iscenesettelse av reise og forflytning, begreper som opptar tankene til mange som besøker en ambassade. To tegninger av Ane Mette Hol (NO) har fått fast tilholdssted i resepsjonsområdet. Gjennom en omhyggelig prosess har Hol gjenskapt hvordan lyset, av både naturlig og kunstig art, faller på en murvegg. Mens man betrakter Hols bilder, vil Passeros lysskimrende tekstiler kunne skimtes i bakgrunnen. Hols tegninger innehar en nøktern og saklig presisjon, og arbeidet vil inngå i et samspill med naturlig lysinnfall i andre deler av rommet.