Kunstprosjektet som ble gjennomført for universitetsbyggene på Gimlekollen, utmerker seg ved at konseptet «kjønn og utdanning» var med på å legge premissene for det kunstneriske programmet. Tematikken kan sees i mange av motivene i den unike samlingen av samtidsfotografi som er innkjøpt.
For eksempel viser Tom Sandbergs tre portretter Uten tittel (Akt bakfra), Uten tittel (Blondt hår) og Uten tittel (Gutt på horisont) mennesker sett bakfra på måter som får en til å tenke på de små tegnene vi tolker som feminine eller maskuline; det kan være hårsveisen eller kroppsholdningen.
Samlingen har også fotografiske arbeider av Signe Marie Andersen, Jeannette Christensen, Tone-Lise Magnussen, Eline Mugaas, Torill Nøst, Mari Slaattelid og Mette Tronvoll.
De største enkeltverkene i Universitets kunstsamling er Installation for Agder, 2002 av den amerikanske konseptkunstneren Jenny Holzer og Per Inge Bjørlos skulptur Skal/Kranium.
Holzers installasjon består av tolv granittbenker og ett piknikbord plassert i uteområdet samt en granittbenk i Vrimlehallen. I den svarte granittoverflaten er det inngravert utdrag av Holzers tekstserier Truisms (1977-79), Living (1980-82), Survival (1983-85) og Arno (1996). De samme tekstene finnes på intranett og informasjonstavlen i Vrimlehallen. Innholdet er politisk: Holzer er feminist og kjent for sitt engasjement mot krig.
Per Inge Bjørlo arbeider intuitivt og ekspressivt med form som uttrykksmiddel. Skulpturen Skal/Kranium er plassert utenfor hovedinngangen, et område hvor et mangfold av arkitektoniske former møtes. Den høyreiste, buede og hule formen i pusset aluminium går i dialog med den strenge arkitekturen rundt og virker visuelt samlende.
Andre verk som er utført spesielt for bygget, er Mette Stauslands veggmaleri Uten tittel i kantinen, og Kristine Hjertholms skulptur Seg selv i atriet. Det er også kjøpt inn et stort antall malerier og grafiske arbeider til møterom og pausearealer for studenter og ansatte ellers i bygget. Se mer om enkeltverkene under «Kunstverk» lengre ned på siden.