Odontologibygget ved Universitetet i Bergen er tegnet av Kristin Jarmund arkitekter, og rommer universitetsfunksjonene innenfor odontologi, regionalt kompetansesenter i odontologi og sentralklinikk for Den offentlige tannhelsetjenesten i Bergen. Visjonen var å samlokalisere forskning, høyere utdanning og utøvende tannhelsetjeneste for å sikre et bedre samarbeid mellom de ulike tjenestene, og skaffe et bedre tilbud til studenter, ansatte og pasienter. Dette var også utgangspunktet for valget av kunstnere og uttrykksformer.
Ved inngangen møter besøkende Marte Johnsliens (NO) tredelte verk «Blob 1-2-3», som består av utendørsskulpturer i abstrakte former og myke, beroligende farger, tekst på fasadevinduet og fotografier ved resepsjonen. Blob 1-2-3 er inspirert av Joseph Kosuths konseptuelle verk «One and Three Chairs» (1965) der en stol vises på tre ulike måter, både som fysisk objekt, som avbildning og som tekst. Johnslien har også funnet inspirasjon fra innredningsråd til tannlegekontorer: “Stay away from artwork that focuses on smiling people; abstract art is best for a dentist’s office. Stick with calming colors! Stay away from bold colors.” På denne måten har kunstneren laget et kunstprosjekt som virker engasjerende uten å vekke negative assosiasjoner, og som er visuelt stimulerende på en beroligende måte.
I bygningens lesesal er Anna Marie Sigmond Gudmundsdottirs (IS) veggmaleri «Purification» plassert. Bildets motiver tar utgangspunkt i det orale i kombinasjon med utstyr hentet fra verktøykassen og kjøkkenskuffen. Gudmundsdottir har kombinert strektegning og grafittiaktige elementer i en malerisk helhet som nærmest kravler opp vegger og rundt hjørner.
En jevn strøm av tannlegeuniformer brukes, vaskes, strykes, brettes og brukes om igjen dag etter dag. Ida Falck Øien (NO) har laget en kolleksjon av kittel, bukse og frakk. Draktene har lyse og varme farger i en skala som er inspirert av et tannfargehjul som tannleger bruker i sitt arbeid. Kolleksjonen skaper identitet og fellesskap i det nye bygget på en leken og lett måte.
Hanne Heuchs (NO) kunstprosjekt «Candy» er en integrert del av glassfeltene i ventearealene. De svarte tegningene på hvitt glass tilfører noe flyktig og mykt til arkitekturen, og er som sukkertøy for øyet.