Da Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) skulle renoveres, var arkitektenes overordnede idé å åpne bygningsmassen og gi mer rom for lys og luft. Kunstprosjektet til universitetet tok utgangspunkt i dette, og resultatet ble kunst som benytter lys i ulike former.
Dyveke Sannes verk Værfanger er en form som henger gjennom flere etasjer i lysgård øst, og som registrerer og samler lyset. På en overskyet dag virker den lysere enn omgivelsene, mens sollys og solens gang forandrer spillet av lys og skygge, og flere prismer skaper regnbuefarger. Når det er mørkt ute, opplyses Værfanger innenfra med hvitt lys fra fire lysspredere, som en stor lampe.
Nedsenket i den andre lysgårdens betonggulv finner vi verket Light Light Pool av Michael O’Donnell, et sirkelformett «lysbasseng» med diameter på tre meter. Verket består av 17 ringer med LED-lys i forskjellige farger, som ligger under en 30 millimeter tykk glassoverflate med et diffuserende lysfilter. En lyssekvens på tre timer starter fra ytterkanten og vandrer innover, for så å snur og vandre utover.
Erik og Carin Wessels verk LED-GESSO består av 54 lysobjekter i pleksiglass som er plassert i et gridsystem på en fire etasjer høy veggen. Objektene har påmonterte detaljer fra ulike landskapsbilder, LED-armaturer samt et lite indre fargefilter. Gipsveggen de er montert på er vokset, polert og silkeglanset slik at den fanger både dagslyset ovenfra og lyset fra objektene.
Fredrik Raddums skulptur Custom Made Tree Trunk er plassert utenfor universitetsbygget. Den forestiller en to meter lang bit av en trestamme av banket, sveiset og polert, syrefast stål. Verket er pop-inspirert og utarbeidet med store fakter i et tegneserieaktig språk.