Mannskapskasernene i Bodin leir har lange korridorer og oppholdsrom med veggflater som egner seg for todimensjonale arbeider, som fotografi eller maleri. Det var ønske om kunstverk som visuelt sett kunne åpne opplevelsen av rom i de trange korridorene, og valget falt på en serie på ni fotografier (fotografiske triptyker) fra 2009 av billedkunstner og fotograf Arvid Sveen. Bildene viser lyriske skildringer fra blant annet Finnmark, Troms, Svalbard og Russland.
Sveen tar ofte utgangspunkt i naturen, og gjør utstrakte, møysommelige studier. Motivene kan være horisonter, tinder eller landskap. Fotografiene hans gir ofte assosiasjoner til maleri, både på grunn av formatet, bruken av papir med tekstur og bearbeiding av motivene. De blir noe annet enn et rent avtrykk av natursituasjoner.
I noen av fotografiene kommer Sveens omtanke for naturens elementer til uttrykk gjennom en sanselig tilnærming til motivet, som i isfjellserien. Vi finner referanser til romantikkens idealer der for eksempel interessen for lysets variasjoner, og hvordan menneskenes omgang med og forhold til naturen, står sentralt.
Arvid Sveen (1944) er billedkunstner, fotograf og grafisk formgiver. Han har hatt separatutstillinger i Norge, Sverige, Finland, Danmark og Færøyene. Bildene hans er innkjøpt av blant annet Nordnorsk Kunstmuseum, De Samiske Samlinger, Norsk kulturråd og Kemi Kunstmuseum i Finland.
Som grafisk formgiver har Sveen utformet flere enn 50 norske kommunevåpen. I 2004 fikk han Finnmark Fylkeskommunes Kulturpris. Sveen har laget bøkene Helleristninger, Jiepmaluokta, Alta (1996), Vakre Varanger (2000), Mytiske landskap (2003) og Tinden (2006).