Fra 2009 til 2011 laget Sverre Wyller en serie på 25 skulpturer av rivningsmateriale fra en gammel papirfabrikk i byen Miramichi i Canada, og av disse er to kjøpt inn til Statens hus i Stavanger. Skulpturene er bøyde, vridde, medtatte og formet av fabrikkens tidligere utvendige ståltrapper. Stålets tidligere funksjon er fortsatt synlig, men materialet har fått ny uttrykkskraft etter at det har gjenoppstått som kunstverk.
Kunstprosjektet befinner seg i byggets store atrium, og er godt synlig fra inngangshallen, fra galleriene og kontorene oppover i etasjene. Skulpturen Miramichi #20 er høyreist, men bøyer seg fremover i en slags ærbødig gest til menneskene som kommer forbi. Den andre skulpturen,Miramichi #25, består av en vridd form som er knekt på midten, og ser ut som den er i ferd med å samle krefter for å kunne heve seg oppover mot lyset fra glasstaket over. Gjenreisningen av stålet kan assosieres til menneskekroppens evne til helbredelse og fornyelse.
For å skape et helhetlig grep trekker Wyller også inn ventilasjonskuben i rommet. En av veggene i kuben og taket er malt med en farge som er hentet fra skulpturene, som igjen er hentet fra fabrikkbygningen. Slik oppstår det en leken visuell dialog mellom skulpturene og rommet rundt, og mellom stålets opprinnelige funksjon og dens nye funksjon som kunstverk.
Prosjektet ble ferdigstilt våren 2014 og er ett av ti kunstprosjekter realisert i 8. tildelingsrundeunder kunstordningen for statlige etater i private leiebygg og eldre statsbygg.
Sverre Wyller (f. 1953) er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og Hochschule der Künste, Berlin. Etter mange år i Tyskland og USA overtok han et professorat i maleri ved Statens Kunstakademi i 1996. Wyller arbeider med både maleri og skulptur, og er representert blant annet i Stedelijk Museum i Amsterdam, Moderna Museet i Stockholm, Nasjonalmuseet i Oslo og Rogaland Museum, Stavanger.