Fotografiene til Margareta Bergman tar for seg objekter og situasjoner fra hverdagslivet, ofte gjennom humoristiske og overraskende sammenstillinger. Hun avbilder gjerne objekter tett på og fra uventede vinkler. I mange av fotografiene er detaljer uthevet med et tydelig fokus, mens andre deler er uskarpe. Ved å sette søkelyset på andre deler av en gjenstand enn dets åpenbare funksjon eller kvalitet, vris interessepunktet og vi kan forstå det vi ser på en ny måte. Slik utfordrer Bergmans fotografier vårt blikk på verden og vår tilvante forståelse av tingenes sammenheng.
Til Halden tingrett er åtte av hennes fotografier kjøpt inn til venteområdene. Tingretten holder til i to bygg fra henholdsvis 1829 og 1978, tett ved torget mellom havnen og Fredriksten festning.
I det eldre bygget viser fotografiene objekter som varsomt holdes oppe: agurken balanserer uventet på benet til en stol som står på hode; såpeboblene svever foran bjørketreet, og mosen løftes fra skogbunnen og opp og frem i lyset av hendene som holder om den. I venterommet i andre etasje i det nyere bygget kan pannekaken på et blått Respatex-bord minne om et verdenskart. I fotografiet ved siden av reflekteres blå himmel og skyer i en sølepytt, og vår orientering i billedrommet forstyrres. På motstående vegg er objekter, som vi ellers finner innendørs – på et kontor eller kjøkken – plassert på karrige bjørketrær på vidda. De åtte fotografier gir et nytt fokuspunkt til de som venter.
Margareta Bergman (f. 1953) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Statens Kunstakademi og Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo, og har hatt en rekke separatutstillinger i Norge. Hun er kjøpt inn av blant andre Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Norges Bank, KORO, Kulturrådet og Telenor.