Fotoserien Border Theories 1-7 fra 2014 er et samarbeidsprosjekt mellom fotograf og filmskaper Marte Aas og skulptør Hanne Tyrmi. Serien på syv svart-hvittfotografier viser sammenstillinger mellom materialer og objekter – som finerplater, planker og rør – som vanligvis forbindes med bygningsarbeid. Fotografiene går tett på motivet og fremhever, gjennom komposisjon og beskjæring, spenningen mellom overflater og tomrommene bak og mellom dem. Slik blir Border Theories 1-7 en refleksjon over ulike grensetilstander, fysiske så vel som samfunnsmessige og psykologiske. Utsnittet og valget av svart-hvitt fremhever motivenes grafiske og abstrakte dimensjoner. Serien er trykket på bomullspapir som tilfører fotografiene en egen taktil og organisk kvalitet.
Marte Aas (1966) arbeider med foto og film, ofte i skjæringspunktet mellom det iscenesatte og det dokumentariske. Aas er utdannet ved Högskolan för fotografi ved Göteborgs Universitet og Statens kunstakademi i Oslo. Hun har hatt separatutstillinger blant annet på Nasjonalmuseet for kunst, Kunstnerforbundet og Trondheim kunstmuseum, og er representert i flere offentlige samlinger, inkludert Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Statoils kunstprogram og Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki.
Hanne Tyrmi (1954) arbeider med et mangfold av skulpturelle uttrykk og teknikker, ofte i kombinasjon med foto, tekst og film. Tyrmi er utdannet på Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo. Hun har markert seg med sentrale kunstprosjekter og separatutstillinger, inkludert på Haugar Vestfold kunstmuseum, Kunstnerforbundet og Henie Onstad kunstsenter. Tyrmi er innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum.
Kunstprosjektet er ett av elleve i tildelingsrunde ti under kunstordningen LES, som er rettet mot statlige etater i private leiebygg og eldre statsbygg.