Hestvold tar ofte utgangspunkt i helt hverdagslige bruksgjenstander som for eksempel biler, klær, møbler eller dekketøy, som hun så bruker deler av og kombinerer med elementer fra andre sammenhenger. Hun bearbeider de kjente formene ganske langt vekk fra den funksjonen og historien de bærer med seg, og inn i en abstrakt billedverden. Der tar form, materialitet og uttrykk overhånd. Resultatet er både intuitivt gjenkjennbart, og samtidig fremmedartet.
Til de åtte kunstverkene Hestvold har laget for publikumssonene i Sunnmøre tingrett, har hun gjort nettopp dette: hentet logikken til en form, i dette tilfellet mønsterblader som man syr klær etter. Formen er deretter blitt forenklet, og overført til et materiale som ikke har noe med den opprinnelige formen å gjøre. Mønsterbladserien har Hestvold jobbet med over lengre tid. De første verkene i denne serien ble vist ved Astrup Fearnley museet i Oslo i 2015 i utstillingen NN-A NN-A NN-A som viste nye tendenser innen norsk abstraksjon i kunsten.
Hver skulptur tilsvarer grunnformen til et spesifikt klesplagg i en gitt størrelse, og med direkte relasjon til kroppens dimensjoner. Hestvold har valgt materialer som gir konnotasjoner til industri og bygg: vannskjærte stål – og aluminiumsplater, formede kobberrør og tråder, epoxystøp tilsatt farge. Mye av spenningen ligger i balansen mellom logikken i formen og logikken i materialet, og den bristen som finnes mellom de to.
Johanne Hestvold (1988) er født i Bergen og oppvokst på Sandøya utenfor Tvedestrand, og bor i dag i Oslo. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Malmö, ved Kunsthøgskolen i Bergen og ved Kunstakademiet i Helsinki. Hun har hatt flere soloutstillinger og deltatt i en rekke gruppeutstillinger de seneste årene.